Muizenhuis - bakkerij




15 juli 2020
De bakker vond zijn locatie te klein en heeft de wasserij opgekocht. Na een grondige verbouwing... muur eruit, nieuwe vloer kon hij eindelijk beginnen met de inrichting.
De straat tussen de bakker en de keuken is nu ook een centimeter breder, wat meer inkijk geeft en meer in verhouding is. 
De wasserij is verhuisd naar twee verdiepingen er boven... Dat wordt ook nog een klus voor ze want de eigenaren van de wasserij moeten daar van af de grond helemaal opnieuw op bouwen.

Het is nu weer even zoeken of ik nog genoeg van die groene tegeltjes heb om de vloer mee uit te breiden. En natuurlijk heb ik die niet, dus dan maar oranje tegeltjes er in en een verfje erover. Gekozen voor een donkerblauwe vloer. Pruisisch blauw. Dat droogt altijd wat donkerder op dan je eigenlijk wil. Maar toch wel mooi geworden. Opnieuw gevoegd met de modelline. Maar de tegels zijn van hout en dus niet echt heel glad. Daardoor is het wat moeilijker om de overtollige modelline weg te wrijven. Er bleef op veel tegels wel een vleug grijs achter. Het gaf een beetje een gemarmerd effect. Ik laat dat zo. Vind het eigenlijk wel erg leuk. Zo zie je dat je soms bij toeval aan leuke effecten kan komen.




Natuurlijk ook een nieuw behangetje. Omdat de vloer niet meer dat felle groen is hoef ik niet meer dat groene behangetje te houden. Wit lijkt me dan het leukste. Daar komen de kasten die ik ga maken dan weer mooi op uit.
Gisteren al op internet gezocht naar allemaal ouderwetse bakkerij inrichtingen. Ik zoek dan meestal naar de echte inrichtingen en niet naar wat er al in miniatuur is gemaakt. Zo kan ik dan helemaal mijn eigen draai er aan geven. Ik ga voor een brood- en banketbakkerij want taartjes maken lijkt me ook erg leuk om te doen.



28 juli 2020
Weer heerlijk zitten werken aan het muizenhuis. Wat is het toch leuk werk.
Een kast voor bonbondoosjes en andere lekkernijen. De kast is geïnspireerd op de gietijzeren kasten die ik in sommige bakkerijen op internet heb gezien. Ik maak heb alleen van hout. In mij houtla heb ik een aantal houten oosterse waaier. Deze zijn op elke strip opengewerkt en heel goed te gebruiken in miniaturen. De waaiers kun je vaak voor 1 of 2 euro op rommelmarkten kopen.





30 juli 2020
Op een van de internetfoto's had een bakkerij allemaal manden staan met allerlei soorten broodjes. Gaaf... dat wil ik ook. In deze maat (1:48) is er bijna geen fatsoenlijk mandje te krijgen dus er zit niets anders op om ze zelf te maken. Tip van Thea: touw wikkelen.
Joepie, een goede tip. In no time een aantal mandjes gemaakt. Ook erg leuk werk. Wie weet maak ik er later een oplage van en komen die in de webwinkel. Maar eerst mijn eigen bakkerij....
Voor het maken van de mandjes komen mijn oude mandrellen die ik voor het werken met glas had goed van pad. Zo kan ik verschillende maten maken. Drie verschillende maten. De kleinst maat knijp ik een beetje ovaal.

De mandjes worden gevuld met allerlei dingen. In de echte taartenwereld kun je flesjes kopen met taartversieringen van suiker. Deze kun je rustig gebruiken, want de suiker zal gewoon goed blijven. Mits het heel erg nat wordt. Dus ga je met verf aan de slag dan zo min mogelijk water gebruiken.
Van de suikerrondjes uit het flesje maak ik roze koeken, eierkoeken en krentenbollen. In dit flesje zitten ook kleine paardjes.... die kunnen wel dienst doen als suikerbeesten.
Van de week was ik in de tuin en zag dat de amerikaanse sering was uitgebloeid. De zaadknopjes waren verhout en zagen er uit als hele kleine breekbroodjes. Wow... die kan ik ook wel gebruiken. Al zijn ze zwart, met een verfje kun je er verschillende dingen mee maken.
Voor zover ben ik blij met de resultaten. 

Nu moet ik met de broodkast beginnen om te kijken of ik misschien meer mandjes nodig heb. Misschien nog een mand voor het stokbrood...

4 opmerkingen:

  1. acabo de desscubrir tu blog, me quedo por aquí y te espero en el mío...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel, Xandra. Ik hoop volgende week weer verder te kunnen werken. Alleen nog de toonbank en dan is hij klaar en kan ik met de volgende ruimte beginnen.....

    BeantwoordenVerwijderen

Dank u wel voor de reactie via mijn blog.