terug van weggeweest.

 

9 april 2022

Jeetje, wat is dat weer lang geleden dat ik tijd heb gehad om wat in de blog te schrijven.
Er is ondertussen heel wat gebeurd. De webwinkel is opgeheven. Die was te duur geworden. In deze Coronatijd moeten we allemaal wel een beetje bezuinigen :). Zeker nu er nog duurdere tijden aanbreken.... helaas.

Maar niet getreurd. Er zij twee nieuwe verkooppunten bij gekomen.

Er is een winketje geopend bij Ominis. ( www.ominis.nl/winkel/precious-art )
En bij Etsy ( www.etsy.com/shop/preciousartminiature )

In beide winkeltjes is verzendkosten binnen Nederland gratis.

Verder heb ik besloten me nu geheel te gaan richten op het maken van zilveren miniaturen en de sieraden als bij product te doen. Dat was eerst anders om. Maar door de corona heb ik voor de sieraden geen verkooppunten meer. De galeriehouders en de edelsmeden met winkel hebben het ook moeilijk gehad en ruim de tijd om eigen werk te produceren....

Verkoop van de miniaturen gaat nu via de twee webwinkeltjes en op de beurzen. Eerst volgende beurs is op 1 mei in Eindhoven.

De meeste van mijn zilveren miniaturen zijn éénmalig gemaakt of in hele kleine oplagen.
Ik probeer telkens ontwerpen te maken die nog niet in miniatuur op de markt zijn. Al wordt dat steeds moeilijker. Alles lijkt al een keer gemaakt te zijn. Daarom geeft ik er vaak mijn eigen draai aan. 

De miniaturen worden op ambachtelijke manier gemaakt. Geen laser of 3d printer. Ik heb jaren geleden wel nagedacht over een 3d printer maar het is er nooit van gekomen. En na 30 jaar goudsmid te zijn vind ik de ambachtelijke manier leuk. 

Dit was een kort berichtje voor nu, hopelijk kan ik over een tijdje ook weer bezig zijn met mijn 1:48 muizenhuisje en natuurlijk laat ik de vorderingen hier zien....

In chique huizen (vanaf ongeveer de 18de eeuw) werden de whisky’s, likeuren en andere sterke dranken zorgvuldig van de flessen over gegoten in karaffen. Deze werden dan op mooie zilveren dienbladen (porta-liquore of whisky-tray) gezet.
Na het diner in de eetzaal gingen de heer en dame met hun gasten naar de salon, waar dan een glaasje sterke drank werd genuttigd. De porta-liquore kon dan zo op tafel gezet worden. De whisky-tray bleef vaak op het dressoir staan.
De heer des huizes ging ook vaak met zijn mannelijke gasten naar de bibliotheek, waar dan onder het genot van whisky gedebatteerd kon worden. De whisky’s stonden vaak in een tantalus. Hierin konden karaffen worden afgesloten, zodat het personeel er niet stiekem van kon drinken.

Deze whisky tray heeft een blauwe porseleinen bodem met een reliëf. En een mooie zilveren rand op pootjes. De fles (met zilver versierde hals en sierdop) en de glaasjes zijn van resin, maar de ijsemmer en de ijsklontjes-tang is van zilver gemaakt. Deksel van de ijsemmer en de sierdop op de fles zijn los.




Porta-Liquore

De tantalussen zijn nog in de maak... Ik moet daar nog een leuke uitvoering voor ontwerpen. Maar dan zullen ze hoogst waarschijnlijk maar in kleine oplage gemaakt worden. Wel allemaal verschillend. Dat dan weer wel, ha ha.

De wereldbol in tafeltje, zoals op de foto helemaal bovenaan is 2x gemaakt. Maar ook deze verschillen weer van elkaar. verder zijn er ook een aantal globes op voet. En liggen er nog meer ideeën op de werkbank.....






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank u wel voor de reactie via mijn blog.