Muizenhuis - chinees restaurant

 



1 november 2020
Na lange tijd weer eens aan het muizenhuisje kunnen werken. Leuk, Leuk (opdracht voor het maken van een ring is de deur uit. :) )

Ook leuk is dat ik van de week de bestelde kraaltjes binnen heb gekregen. Dus ik kan me uitleven met het maken van een kralengordijn. Ze zijn inie mini, hoor. De kleinste die ik op internet kon vinden. Dus aan de slag ermee...In mijn herinnering hadden de Chinese restaurantjes (ik spreek nu over een periode in de 80/90er jaren) vaak een kralengordijn voor het raam hangen. Vaak met hele mooie motieven of soms zelfs met een draak of feniks. Maar hoe leuk ik dat ook zou vinden om die te maken. Dat is te ingewikkeld in deze maat. Dus het blijft bij een leuk patroontje. Dan maar eerst even een patroontje op ruitjes papier. Ik kies voor rood, zwart en wit. Die kleuren geven me wel dat jaren 80/90 gevoel van Chinese restaurantjes. Priegel werk, hoor.... En na drie keer uithalen wordt het eindelijk iets wat ik wil. Uiteraard is het patroontje toch weer anders geworden.... ha ha, echt iets voor mij. Veel voorwerk en er dan niet aan houden...
Zo blijven we lekker bezig.





2 november 2020
Verder met het gordijntje. En hij hangt zowaar voor het raam vandaag.
Zo. Nu kan de buitenmuur ook vastgezet worden.




Dan weer verder met de tafels. Bij Sun had ik mooie 1:48 bestekjes besteld. Die liggen al een tijdje klaar. Oei, klein, klein!! Maar heel leuk.
Wel of geen placemats? Jep, want die hadden ze toen ook. Eerst had ik een heel gemêleerde gemaakt, maar daar viel het bestek helemaal op weg. Nou dat is niet de bedoeling. Andere kleur dan maar. Maar welke kleur. Rood? Wat wel een beetje chinezig is... Maar dat stond eigenlijk niet zo leuk bij de kleur van de muren. Dus uiteindelijk voor die zelfde kleur gekozen. En dan effen. Yep, dat staat beter.
De placemats heb ik geknipt uit een speelkaart die toevallig die kleur had. Ik heb daar ook de menukaarten uit geknipt. Speelkaarten hebben vaak hele mooie achterkanten om voor allerlei dingen te gebruiken. Erg handig.
Nu borden.... Hee, ik heb toevallig de juiste maat tussen mijn uitkappers zitten. Deze tool is eigenlijk om rondjes uit metaal te slaan. Zou dat ook met papier kunnen? Ervaring leert dat het kan met een wat dikkere papiersoort. Het gewone dunne schrijfpapier lukt niet. Met een andere maat uitkapper heb ik er zowaar een leuk randje in kunnen drukken. Zo lijkt het meer op een bord en is het niet een gewoon plat schijfje.
Placemats en borden op hun plek geplakt. Ook heeft elke tafel een kaars gekregen. 
En bij sommige tafels ook het bestek. Vind het zelf erg schattig worden.
Nu uitdokteren hoe ik ketjapflesjes en sambalpotjes moet maken. Dat wordt ook wel millimeterwerk. :) :) :) 



3 november 2020
Yep, ik weet al hoe ik de ketjapflesjes moet maken. Ze zijn super klein...
Maar er moet nog verder aan gewerkt worden. Het moeten van die rekjes worden waar twee flesjes in staan. Eén met een rode dop en één met een gele dop. En dan natuurlijk het sambal potje. Kunt u ze nog herinneren? Volgens mij hebben de Chinese restaurantjes ze nog steeds. Ik vraag me altijd af wat nu het verschil is van die flesjes. Moet zijn dat het ene flesje ketjap is en het andere sojasaus?




5 opmerkingen:

  1. Wat ziet het er fantastisch uit. Geweldig dat je zelfs een kralengordijn hebt gemaakt zo inie mini.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mirjam van Velzen15 november, 2020 19:40

    Wat ontzettend leuk,en wat een handige tip van de speelkaarten

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mirjam van Velzen15 november, 2020 19:42

    Wat leuk een chinees restaurant, bedankt voor je tip van de speelkaarten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Mirjam. Ik gebruik de speelkaarten veel. Zijn vaak zulke mooie designs. De groene muur in het huiskamertje met de houtkachel is daar ook mee bekleed.

      Verwijderen

Dank u wel voor de reactie via mijn blog.