Publicatie: P&M Sheherazade



6 februari 2018

Sheherazade
Een aantal jaar geleden was er in het blad Poppenhuizen en Miniaturen een wedstrijd over kijkkasten met het thema sprookjes. Een thema naar mijn hart. Toen ik klein was, deed ik niet anders dan sprookjesboeken lezen. Weg dromen in andere werelden, want de echte was op dat moment niet zo fraai. (De sprookjes zijn trouwens ook vaak brute vertelsels, waar niet alles koek en ei was, ha, ha. Maar ja, die eindigde altijd met: Zij leefden nog lang en gelukkig.....)
Ik koos voor het verhaal van 1000 en 1 nacht. Dat zijn allemaal Arabische vertellingen samengevat in één bundel. We kennen er allemaal wel een paar. Sinbad de Zeeman, Aladin en de wonderlamp, Ali Baba en de 40 rovers en nog veel meer. Maar het verhaal van Sheherazade en de Sultan is ook een heel mooi verhaal. Ik heb geprobeerd die allemaal in één kijkkast te laten zien. 


Voor wie het verhaal niet helemaal kent ik heb in een ander artikel het verhaal in een beknopte versie geschreven.





De  Sultan









Eerst even over de details in de Kijkkast.
De sultan zit relaxed op zijn bed te luisteren naar de verhalen van Sheherazade. Hij heeft zijn zijden jas aangetrokken, die is versierd met gouddraad. Zijn tulband wordt op zijn hoofd gehouden door een band met lapis lazuli en malachiet. En aan zijn vingers prijken ringen gemaakt van echte parels en saffieren. Zijn slippers heeft hij achteloos op de grond gegooid. 
Plenty eten in allerlei schaaltjes en borden staan voor hem klaar, voor het geval hij honger krijgt. 

Sheherazade verteld...


Sheherazade verteld... Ze heeft, als dochter van de Vizier, ook niet te klagen over mooie kleding. Hier draagt ze een mooi kobaltblauw harempakje bezet met kleine echte pareltjes. Zilveren haartooi en collier mag natuurlijk ook niet ontbreken. Ze zit op een tapijt, gesteund door mooie kussens. Deze zijn gemaakt van borduurzijde.
Op de grond naast haar het boek met de sprookjes van 1001 nacht. Deze heeft zij zelf geschreven.






Wapenuitrusting
In de kijkkast zijn natuurlijk nog veel meer details te zien. Waaronder bijvoorbeeld de wapenuitrusting van de Sultan. 
Deze wapenuitrusting is gemaakt van een soepel vallende goudkleurig metalen matje. Het zwaard op de standaard heeft een 14 karaat gouden heft, het lemmet is van zilver en is bezet met robijntjes, parels en smaragden. De messen die ervoor liggen zijn van zilver.
De verhalen worden rond om haar uitgebeeld. Zo heb je het verhaal van de drie broers Hoessein, Ahmed en Ali (beter bekend als het sprookje met het vliegende tapijt), Ali Baba en de 40 rovers, Aladin en de wonderlamp.
Alladin
Ali Baba
Sinbad




Het sprookje met het vliegende tapijt



De beul
De zus van Sheherazade luistert mee

Ook nog even een detailfoto van de zus en van de beul.
In de kijkkast zit bijna 300 uur werk. Ik kon er al mijn fantasie op los laten. Vooral detail aanbrengen vind ik het allerleukst. Details maken het af, naar mijn gevoel. Dan zie je ook telkens wat anders als je er weer naar kijkt.
Sheherazade heeft uiteindelijk een tweede plek in de wedstrijd veroverd. Heeeeel gaaf. Als je jury (zo is mij verteld) niet zo streng zou zijn geweest, zij vonden het geen sprookje maar een randvertelling, had ik de eerste prijs gekregen. Maar ja, ik ben met deze tweede plek en de publicatie ook heel erg blij.



Sheherezade verteld de sprookjes van 1001 nacht aan de sultan



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank u wel voor de reactie via mijn blog.