De burcht - lege ruimtes...



6 februari 2018
De kijkkast van Sheherazade is uiteindelijk boven op het straatje geplaatst, waardoor eronder een lege ruimte is ontstaat. Omdat ik de burcht zo wil maken dat er allemaal connecties tussen de ruimten zijn, komen er overal trappen, bruggen, stoepjes en pleinen.
Voor de kijkkast van Sheherazade komt dan ook een stoepje met een trap naar beneden. Deze moet een pad naar beneden creëren. Hoe ik dat verder ga oplossen komt te zijner tijd. Voor nu een klein stukje trap, waar later uiteraard nog een leuning aan gemaakt wordt. Aan de zijkant van de kast waar een deur zit komt waarschijnlijk een pleintje.
En omdat daar ook weer een open ruimte ontstaat een nieuwe kijkkast.

De kijkkast heeft ook nog allerlei verlichting, Die sluit ik later pas aan als ik ook voor de lege ruimte eronder elektriciteit moet aanleggen en aansluiten.
Ik ben blij dat ik de vorige keer op de beurs een heel uitgebreid systeem voor de lampjes heb gekocht. Hier kunnen max 120 lampjes op worden aangesloten. Dat klinkt veel, maar ik weet dat ik daar snel overheen zal gaan. Maar voor voorlopig is het wel genoeg.
De kamer kamer van Sheherazade en de Sultan is gemaakt in 1:12. De Marokkaanse Straat eronder is in 1:24. Toen ik aan de burcht begon had ik daar in eerste instantie een beetje moeite mee; verschillende maten door elkaar????
Maar het lijkt er toch op dat het werkt en dus niet zo heel storend is als ik eerst dacht. En tja, ik wilde al mijn kijkkasten tot een geheel maken toch? En die hebben nu eenmaal verschillende maten. Niet dat ik mijn 1:144 en mijn 1:48 er in ga verwerken, hoor. Mijn 1:48 huisje staat in een heel mooi chinees vitrinekastje. En met al mijn 1:144 heb ik weer andere ideeën. Maar die komen pas aan bod als de burcht klaar is....
Even terug naar de open ruimte die is ontstaan onder Sheherazade...
Het plan is om de trap naar beneden over het dak van een (nog te maken) huisje, via de achterkant naar beneden te laten gaan. Dat is dan rechtsvoor in die ruimte.


Dus eerst achteraan beginnen. En als eerste een straten plan maken. Met het maken van dit plan neemt de fantasie een loopje met me. Wat zal ik er maken. Ja... een grachtenstraatje! O, ja en dan dit hier en dat daar....
Aan de kant van de muur huisjes, een kasteeltoren waar de gracht tegen aanklotst. Achterin misschien een brug die dan weer donker is afgesloten. Tenslotte moet de hele achterkant dicht zijn om daar alle elektriciteit naar toe te leiden.
Aan de andere kant van de gracht een paar poppenhuisjes, want daar kan je vanaf de zijkant in kijken. Misschien een klein steegje? De ruimte is echter niet zo groot dus de praktijk zal aangeven wat de mogelijkheden zijn.



We beginnen met het huisje wat achter de trap komt. Het is niet zo'n hele grote plek dus dat wordt alleen een geveltje.
De muren worden alvast voor bewerkt door ze grijs te verven. Hier gaan stenen overheen en de grijze kleur suggereert de voegen. De stenen, eigenlijk al een gedeelte van het kasteel, knip ik uit behang waar een structuur op zit en plak ze rechtstreeks op de grijze muur. Later kan ik er dan met een klein rolletje de kleur op verven die ik ze wil geven.
Het "tussengeveltje" kan ook gemaakt worden. Om dat ik er een soort van grachtenstraatje van wil maken maak ik de muurtjes van rode baksteentjes en krijgt hij een groene deur. Ik moet toegeven dat ik het verzinnen van gevels met al de detail erop wel één van de leukste dingen vind. Dus gaan we in dit gedeelte van de burcht helemaal los.... ha ha.


In mijn hoofd alle helemaal bezig met de gracht die van achteren helemaal naar voren moet lopen, uiteraard met bruggetjes.
Het beginnetje is er . Het rieten dakje moet schuin tegen de kasteel muur aankomen. En het geveltje krijgt nog wat meer details: muurankers, deurknop, brievenbus enz. Binnen natuurlijk wel gordijntjes en verlichting. :)





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank u wel voor de reactie via mijn blog.