Muizenhuis - bloemenwinkel helemaal af...


30 mei 2020
Ondanks het mooie weer toch weer stukje verder gegaan met de bloemenwinkel.
Nu de planken erin zitten kan ik beginnen met het inrichten van de winkel. Achterin beginnen... Ik hang allemaal droogbloemen aan de lat. Zo, dat fleurt de boel al meteen op. 


Dan de bloemen in de bakken. Vorige maand in een tuincentrum een blosje droogbloemen gekocht. Jee, wat zijn die duur. Een zielig bosje voor 7 euro. Maar ja, ik wilde ze toch hebben want ik weet ook dat ik er lang mee kan doen. En ze zijn super voor in tuintjes ed. En... natuurlijk ook voor bloemenwinkeltjes, ha, ha, ha.


Ik probeer zo veel mogelijk verschillende kleuren. In de 1:144 bak had ik ook nog bloemen gevonden. Die zijn wel erg klein maar je kunt kunt ze toch verwerken. Nu een opstelling maken. Gaaf gaat het er uit zien. Alles maar meteen vastplakken want anders ligt het zo meteen op de grond. Eén tikje en alles ligt om.
Zowaar zoveel bakken gemaakt dat ik straks buiten ook nog een aantal bakken kan zetten. Maar daar moet eerst nog bestrating komen.
Wat nu op de toonbank? Ik vind in de doos met tuinspullen ook nog kleine zakjes met zaadjes. Deze zijn eigenlijk 1:24. maar ik denk dat dat wel gaat. Uitknippen en plakken dus. 5 in een bakje is wel genoeg. Dan kan ik de rest weer bewaren voor een ander kijkkastje. Dat plakken doe ik morgen wel. Nog even genieten van het resultaat tot nu toe.
Boven de emmers met bloemen is het wat kaal. Wat zal ik daar doen? Kan een soort rekje maken voor de zaadpakjes? Of gewoon een poster met bloemen? O nee, ik weet het al....ik kan er ook een paar hangpotjes maken. Met erwtenplantjes. Die heb ik in mij 1:48 huisje ook. Niet moeilijk te maken, met een leuk resultaat. Maar voor vandaag zit het erop. Toch nog even genieten van het mooie weer buiten.

31 mei 2020
Nu de bloemenwinkel zo goed als af is kan hij op zijn plek worden gelijmd. Ik hoef niet meer bij de onderste laag te zijn. Al de verlichting zit daar op zijn plek en de bedradingen zijn allemaal naar achter van het muizenhuis geleid. Vandaar moeten ze worden verlengt om helemaal naar de achterkant van de burcht te gaan. Dan kunnen ze worden aangesloten aan de groep waarbij ze horen. Dus kan deze verdieping eroverheen geplakt. 
Voor de paar kleine dingetjes die in deze shop moeten worden gedaan kan ik er wel bij.


Maar ik kan het toch niet laten om toch nog wat details aan te brengen. Een klimop van de verdieping er beneden laten door groeien aan de voorkant van de bloemenwinkel. Jep, dat staat leuk. Ik hou van dit soort details.
Nu het straatje voor de winkel. Jaren geleden op de beurs stempels gekocht waarmee je reliëf straatsteentjes kan maken. Ik heb verschillende soorten en kies voor de visgraatmotief. Zelfdrogende klei heel dun uitrollen en het stempeltje erin drukken. Maar het verplaatsen van het stempeltje en het motief mooi door te laten lopen is pittig. Dat gaat niet altijd even netjes. De ene keer druk je het stempeltje harder in de klei dan de andere keer. Het sloot ook niet altijd netjes aan. Ik had het stuk wat ik als uitprobeersel had gemaakt eigenlijk al aan de kant gelegd. Hij is wat rommelig. Toch maar besloten om het te verven en te kijken hoe het er dan uit ziet. Het grijze stuk rood geverfd en de voegen weer wat open gekrast zodat het grijs weer zichtbaar wordt. Dat rommelige is helemaal niet zo erg. Pff waar maak ik me druk over, het is juist heel erg leuk. Uit het stuk wat ik gemaakt heb haal ik precies het straatje wat ik hebben wil!.
Nu kan ik de bloembakken buiten ook op zijn plaats zetten. Dat ziet er meteen vrolijk uit.


1 juni 2020
Nog wat puntjes op de i... Een kassa gemaakt... bloemetje ernaast. Buiten het hangbord opgehangen en voor binnen de erwtenplantjes gemaakt.
Op de verdieping er beneden nog wat afvalemmers.  De klim op is gemaakt groen papier en is door laser uit gesneden. Dat is te egaal van kleur dus her en der wat lichtere blaadjes geverfd. Dan lijkt het wat echter.
Boven de deur van het hangende huisje zie ik een kier. Die meteen ook maar afgewerkt.


Nu kan ik beginnen met de wasserij naast de bloemenwinkeltje. Ik heb ik mijn 1:48 doos een wringer en een heel klein trapje gevonden. Goed geschikt voor de wasserij. Maar eerst moet er natuurlijk een wasmachine gemaakt worden. Ik heb zo'n ouderwetse in mijn hoofd. Met zo'n schroef er in. Heette dat niet: langzaamwasser? Mijn schoonouders hebben daar nog heel lang mee gewassen. Zij hadden er ook een wringer op en een losse centrifuge. De hele zaterdag werd besteed aan het wassen. Een familie met 4 kinderen, dus je kunt je voorstellen wat voor berg was dat was!. Maar het werd allemaal schitterend schoon. Pas toen deze langzaamwasser het niet meer deed en dit soort wasmachines echt niet meer te koop waren zijn ze overgestapt naar een moderne wasmachine. Het zal dus wel leuk zijn om zo een te maken. Maar niet vandaag voor vandaag hou ik het even voor gezien....

Nog wat details:










2 opmerkingen:

Dank u wel voor de reactie via mijn blog.